Om mig

Jag bor i en liten villa utanför Varberg tillsammans med min man. Mina tre barn är utflygna sedan några år. Idag arbetar jag hemifrån med min resebyrå, TravelBase. Men vägen hit har varit både lång och krokig. Ursprungligen kommer jag från Göteborg. Flyttade tidigt till Varberg och började på Lantmäteriet. Livet flyter på och åren går. Av en händelse hyrde vi ut till Vietnameser som var i Sverige för utbildning inför Sida´s projekt i norra Vietnam, ett pappersbruk i Bai Bang. Vi, min dåvarande man och jag blev intresserade och sökte arbete i Bai Bang.

I juni 1981 gick färden dit. Vi två, inklusive min son, då 11 år, stortrivdes med livet. Man hade tid för att umgås med familjen och vänner. Jag fick arbete på Training Department som sekreterare och lärare, ett mycket roligt arbete.  I Sverige skrevs projektet ner, misslyckat projekt skrevs det. Men det är helt fel. Idag är det ett erkänt lyckat projekt,  ett självgående pappersbruk som producerar långt över vad man trodde från början. Jag är stolt fått vara med om detta.

Men allt har ett slut i juni 1986 åkte vi hem. Att komma hem och börja på Lantmäteriet var att stänga av kreativitet och anpassa sig efter livet där. I Vietnam hade jag lärt mig arbeta självständigt, ta egna initiativ och vara aktiv.
Det har man ingen användning av i statlig tjänst i Sverige – inte då i alla fall.

Men tiden går, man anpassar sig. Men det händer inte så mycket. Man arbetar, sköter hem o familj, trädgård, socialt umgänge och seglar. Varje år minst 5 veckors segling. Skönt ut på öppna havet och bara få finnas till. Lantmäteriet börjar skära ner personal, de som är kvar skall söka nya tjänster och utbildas. Jag kände inte för detta. Jag sökte till Komvux och började läsa in 3-åriga ekonomiskagymnasiekompetens. Vid 53 års ålder tog jag studenten.

Det blev starten till ett helt nytt liv. Jag satte ner foten och tog steget ut och skiljde mig.

Jag lyfte mina vingar och flög

Barnen och jag flyttade till ett radhus. Jag träffade en ny man.  Resor var en gemensam faktor. Vi båtluffade med de två yngsta barnen i Grekland. Vi åkte själva på resor till Madeira och Grekland. Min nya man hade tidigare rest i Tanzania. 2008 gifte vi oss och reste med Transsibiriska järnvägen via Irkutsk till Ulaanbaatar i Mongoliet. Mongoliet var ett land som vi förälskade oss i. Reste vidare till Peking och Hong Kong innan vi flög in till Hanoi, Vietnam. Där mötte min gamla counterparts/väninna oss på flygplatsen. Då brast det och jag föll i gråt. Det gick nästan inte sluta. Det var så starka känslor komma tillbaka.

Vi hade en underbar tid, jag visade min man alla platser jag besökt. Vi kom i kontakt med en bekant till min väninna. Den kontakten ledde senare till att jag startade TravelBase. Jag har ett fantastiskt bra nätverk och duktiga kollegor som jag arbetar med i Vietnam. Numera åker vi ner till Vietnam minst en gång om året, för att besöka nya platser och hotell, samt för att träffa kollegor. Dessutom givetvis mina vänner.

I april 2011 åkte vi tillsammans med min dotter och sambo till Hanoi med omgivningar. Första anhalten var Bai Bang. Där besökte vi givetvis fabriken, f d svenska campen (resterna av den), yrkesskolan (skrev hela utredningen för den)
samt Den Hung. Första kvällen var det party, en fd anställd lärare från England var också på besök. Min väninna hade samlat ihop en del av våra tidigare elever. Vi blev 40 st på kvällen – då kände jag verkligen att jag har varit med om att  åstakommit något under min tid i Vietnam. Eleverna har gått vidare, bra anställningar. En t o m vice direktor för ett engelskt tebolag. Deras barn studerar och fått bra jobb både i Vietnam och utomlands.

Bai Bang var en liten okänd plats och har gått därifrån till att nästan vara en stad. Projektet har bidragit till arbetsmöjlighet för tusentals vietnameser.

Mitt liv i Sverige gick vidare. Gick en del datautbildningar, arbete på Samhall som administratör. På Samhall fick jag användning för min kreativa sida. Jag höll utbildningar, hade hand om friskvården och mycket annat.  Men i oktober 2010 slutade jag för att bara ägna mig åt min resebyrå.

Att våga sätta ner foten och ta ett kliv till något nytt, ja det var vågat men det blev bara så bra!

Responses

1. Vad härligt det låter med din förändring i livet – och vad modigt.
    Jag är en kvinna på 53 som ska till Hanoi i jobbet några dagar i maj. Jag hade tänkt ta någon dag extra i Hanoi och dessutom åka till Halong Bay. Jag skulle gärna boka resan från Hanoi till Halong redan nu, men när jag tittar på olika sidor så är det ganska lyxiga båtar som erbjuds och jag hade tänkt mig en billigare tripp. Har du ngn idé om vart jag kan vända mig?
    Vänliga hälsningar Maria

• Hej, jag kan hjälpa dig med det om du vill!