Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 21 februari, 2018

Gruppresa Del IIII

Åter i Hanoi och  på Boss Legend Hotel. Det ligger centralt och i The Old Town nära Kiem Lake. Lilla Sjön. Idag var det dags för en utflykt. Vi intager vår frukost på 11:te våningen och ser Hanoi vakna till liv på morgonen när solen går upp.

Vi är 6 stycken som är med på City turen idag. Vi startade med en tur runt The Old Town, inte med cykeltaxi utan med elbil. Syns vi närmar oss jul. Mycket färgsprakande och glittriga juldekorationer att handla. Därefter besökte vi bl a Ho Chi Minh´s Mausoleum. Vi promenerar i parken där hans bostad, House on Stilts står,  vi går över bron vid hans stora damm som är full av vackra stora guldfiskar. Vi går vidare mot One Pillar Pagoda, byggd år 1049. Det är en mycket gammal och romantisk berättelse om denna Pagod. Vi besöker även Temple of Literature där Vietnams första universitet etablerades 1076. Dessutom  hann vi med ett besök på  Vietnam Museum of Ethnology.

Efter det är dagen fri för egna strövtåg och shopping.

Nästa dag är även den fri för egna utflykter. Jan känner att han behöver raka sig så vi uppsöker en frisör som tar fram sin kniv och börjar raka och ”klippa” honom.  En kvinnlig frisör vill ta sig an mitt hår, men får Nej. Fast rakningen drar ut på tiden så jag låter henne klippa luggen. Då tar hon en locktång och börjar locka håret, sätter upp det i en elegant o vacker frisyr. Sprayar så håret blir som en cykelhjälp, pansar. (Var inte lätt reda ut på kvällen. Det blev dusch och hårtvätt)

Kvällen som kommer besöker vi vår vän och hans familj. Jag äter ostron. Vilket jag aldrig trott. Men det var gott, precis som sniglarna var .

1:a advent. Dagen börjar med en runda på stan. Efter lunch skall vi alla till Tan My. Ni som var i Bai Bang på 70-90-talet vet alla vad det är. Den lilla butiken, bakom trädörren och in i den smala gången till butiken, ca  20 kvm. Det var där vi beställde våra broderade gardiner, matdukar+servetter, T-shirt, bonader ja allt man kunde tänka sig även morgonrockar, blusar och skjortor mm. Idag känner du inte igen dig.

Tan My drivs idag av dottern till den kvinnan som startade det redan 1969. Idag är det två butiker. Den ena ligger på samma ställe som den gamla. Men är nu en modern.lyxig butik med 3 våningar, glasade vägg ut mot gatan. Den andra butiken har lite ärldre framtoning och ligger tvärs över gatan. Vi fick träffat ägaren och det var roligt, Speciellt tyckte jag, eftersom hon kände igen mig sen tidigare – trots att det gått 32 år. Vi blev bjudna på vietnamesiskt kaffe i den lilla kaffehörnan hon har i den stora butiken.

1:a advent = lika med glögg. Jan och jag hade med oss från Sverige både glögg, mandel, russin, julservetter och muggar. Klockan 18 bjud vi alla på glögg med tilltugg nere vid foajen. Stor överraskning och gott med svensk tradition i Vietnam.

Efter glöggen gick vi iväg till en lite lyxigare restaurang som ligger inte långt från hotellet, Green Tangerine. En fransk restaurang i fantastisk fin miljö.

4 december sista dagen på gruppresan. Några reste tidigt på morgonen och några har redan lämnat oss,  Jan och jag promenerade runt Kiem Lake och Operahuset vidare till Sofitel (tidigare Thong Nhat) På kvällen var vi bortbjudna till vår vän igen.

Vår sista dag i Hanoi. Vi shoppar med men tidigare kollega Hai, köper bl a ‘Vietnamesiskt kaffe. Köper både bönor och malt kaffe. Vietnam har stora kaffeodlingar och är kända för gott kaffe. Intar lunch på 11:te våningen med Hai. Även denna kväll till vår vän och hans familj. Kvällen avslutades på hotellet med de få från gruppen som fortfarande var kvar.