Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 9 september, 2014

Vietnam norr till söder. Del 3.

Checkar ut och åker till Con Daos lilla flygplats. Dags åka propellerplan igen. I Saigon möts vi av chaufför som kör den korta sträcka ca 30 min, till hotellet. Vi ska bo på det anrika Rex 5*. Vi blir uppgraderade till Governor suite. Två rum, ett bad- och wc rum, en wc rum, lyxigt värre. Så bor vi bara en natt!

Går upp simmar i poolen på 6:te våning efter gjort en tur i några av shopping centre! Alltså handla …… finns hur mycket som helst, märkeskläder, skor, väskor mm. Fann en Pizzahutt!

Kväll på Roof Top Garden, soppa i ett stort ”fralla”, god biff, paraplydrink! Sov lyxigt! Frukost i denna vackra matsal, tidigare hade servitrisen Au Sai, Vietnamesisk nationaldräkt. Idag är det traditionellt vit skjorta o svart kjol. Den gamla fina lobbyn är ersatt av en ny elegant disk. Jag tycker nog personligen att den gamla ostasiatiska stilen var vackrare!

Hämtas upp av chaufför och guide. Vår resa upp i Mekong Deltat har börjat. Åker bil ett par tre timmar. I början på fina vägar, typ motorväg. Sista biten körs genom små byar. I Cai Be går vi på en båt. Nu börjar sightseeingtur! Vi åker på breda, smala floder, liksom grenar av Mekongfloden. Åker under broar. Från ovan måste Mekong Deltat se ut som ett spindelnät.

Vi besöker många lokala tillverkare av riskakor, nudlar, rispapper, godis, vietnamesiskt brännvin – lua moj. Finns även smaksatt med kryddor, ormar, ödlor, sjöhästar, fåglar, traditionell musik, äter goda frukter, ser en biodling osv. Äter lunch på ett Home-stay, god mat! Fisken serveras ”stående” den får inte ligga ner.

Efter flera timmars åkande, vilket var mycket roligt och intressant, går vi land i Vinh Long. Där väntar chauffören med vårt bagage, vi åker 1,5 – 2 tim till Can Tho.

Checkar in på hotellet, fint rum! Går ut mot hamnen. Onsdag betyder nattmarknad. Hela gatan full av marknadsförsäljare och stånd!

Nere vid floden finns en jätteläcker restaurang med vietnamesiskt och västerländsk mat. Vi sitter på en brygga ut över floden, tar en paraplydrink i väntan på maten.

Upp tidigt nästa morgon och går till hamnen för att åka till Floting market. En fin morgon på floden. Ruljangsen är i full fart.
Allt finns att köpa, grönsaker, kläder, mat, frukt mm. Åker till en nudeltillverkare. Där finns en Monkey-bridge. Jag trodde det fanns apor där. Men inte! Bron består av två stora tjocka bambustammar, smala bamburäcken. Bron går över en bäck, till för vietnameser gå över, vilket de gör lätt med både cykel o packning. Namnet Monkey-bridge kommer sig av att vi västerlänningar såg ut som apor då vi gick över (inte vi).

Tillbaka till hotellet och äter frukost, checkar ut. Åker nu bil i ca 4 tim till Chau Doc. Stannar på vägen för att äta lunch. Krokodil på menyn. Tja får väl testa. God, men lite fast kött. Jan provade groda en dag innan. Tittar in till krokodilerna. Tur de inte är i floden längre.

I Chau Doc åker vi direkt till hamnen och ut med en båt. Då öppnar sig himlen och regnet vräker ner, samtidigt som vinden ökar till storm. Men båtarna är trygga. Åker till flytande fiskelägret och besöket en fiskodlare, föder upp Kattfisk, mycket god. Vi väntar ut ovädret där.

Besöker sen en minoritetsby, lade till långt in i en vik vid deras hydda/hus. De vävde allt möjligt där. Jag köpte en schal. Kör till ett berg 300m högt. 3 km köra runt upp. Vilken utsikt, såg in tili Kambodja. På vägen till hotellet stannar vi vid ett tempel för kvinnor, modern sitter på en tron, mycket rikt utsmyckat.

Till hotellet och checkar in. Vi tar upp mat till rummet och äter fär. Bra rum. En fantastisk solnedgång.

Efter god frukost serverad vid bordet i motsatt till alla andra hotell under resan som haft buffe, sätter vi oss i bilen för en färd till Rach Gia. En färd på ca 4 timmar. Mycket folk på vägarna så här tidigt. Stannar vid krokodilrestaurangen för toalettbesök. Följer en flodslinga hela tiden genom deltaområdet. Vid 12 är vi framme och checkar in på hotellet. Mycket god vietnamesisk lunch. Blåser o regnar, nöjer oss med att gå runt hotellet. Beställer upp mat till rummet.

Nästa dag är det färjan Superdong IV till Phu Quoc. Blåser mycket mycket, men ingen sjö här!