Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 9 september, 2014

Vietnam norr till söder! Del 2.

Efter den fantastiska vistelsen på Flamingo Dai Lai åkte vi vidare till Halong och ut med en djonk. Kryssade mellan dessa fantastiska öar / kalkstensöar. Checkade in i vår hytt, 2:dra våning utrustad med wc och duschkabin. Lunchen intog vi i matsalen. På eftermiddagen åkte vi med mindre båten in till en ö. Bad och/eller bergsbestigning till toppen och den fantastiska utsikten.

På kvällen var det sup’e. Därefter nattfiske för dem som önskade. Skön morgon, frukost, utflykt till en flytande fiskeby för de som vill. Vid lunch åker vi till hamnen, äter brunch.

Transport till Hanoi, ca 4 tim. Checkar in. Gör oss ordning för ytterligare möte och middag på ett mysigt ställe.

Nästa morgon checkar vi ut för att ta en taxi till nytt hotell. Installerar oss och går ut på stan. Besöker ett hotell som är under uppbyggnad. Matsalen och baren blir magnifika! Ligger högst upp med enorm utsikt över Hanoi. Går på marknaden o köper gardintyg (ca 16-:/m).

På kvällen möte och besök hem till kollega/vår koordinator.

Sista dagen i Hanoi tar vi en tur till Bai Bang för att träffa en fd student/elev till mig. Resan tog ca 1,5-2 timmar. Vi mötes på Bai Bang Paper Mill Hotell. Strax intill VINAPACO pappermill. Det kom 4 stycken av mina forna elever. Två av dem hade sina män med sig. Ett kärt och glatt möte! De bjöd på jättefin, stor och riklig lunch med Luamoi till. Det skålades och klockan var bara halv tolv. Med saknad skiljdes vi åt.

Nästa morgon bär det av till flygplatsen, Noi Bai Internationella flygplats. Flyger via Saigon till ön Con Dao. Propellerplan, ca 45 minuters flygning. Kort landningsbana. Liten flygplats. Transport till hotell för incheckning.

Bor i en ”villas” ca 200 m från huvudbyggnaden. Helt ok. Fast när det regna inte kul gå så långt. Dessutom på kvällen mörkt. Enbart Vietnamesisk mat, även frukosten. Ett litet samhälle, inte mycket att göra, flera mindre gatuserveringar. Vi besöker två gamla fängelser frän franska kolonialtiden och amerikanska tiden. Badar utanför hotellet på andra sidan vägen/boulevarden. Ligger sen vid poolen!

Nästa dag tar vi taxi ca 4 km till öns lyxhotell, får en rundvandring. Koncept liknande Flamingo Dai Lai, men inte lika exklusiva. Åker sedan till ett hotell på andra sidan samhället, 3* bra läge, egen strand, pool och barnpool, stor restaurang. Vietnamesisk meny landad med västerländskt. Får även här en rundvandring. Stora ljusa fina rum, utsikt mot havet alt bergen.

Fortsätter hem till fots. Intar vår kvällsmat i matsalen.

Con Dao är en orörd pärla. Många stränder att upptäcka. Man kan hyra skoter, men taxi är billigt kostar ca 25 000 dong/km. Skönt klimat, mycket avstressande miljö och lugnt. Man kan åka på fisketurer, till andra öar. Här finns orörda korallrev, lär vara bland de vackraste. Sköldpaddan lägger ägg här. Både natur-och djurlivet är rikligt. Fint bad- och dykvatten/snorkling. Rainbow divers håller till här under säsongen. Alla på ön pratar inte engelska!

Nästa dag dags åka vidare!