Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 13 juni, 2011

Del 5. Huong Pagoda/Parfympagoden och Svenska Ambassaden

Upp tidigt på morgonen för en 1 ½ timmars bilresa Huong Pagoda. Framme vid hamnen, idag full av plåtbåtar, tidigare var det flätade båtar. Vi får en stor nog för oss alla fem, vår kollega är med även på denna utflykten. Vi har rest tillsammans med honom i 6 dagar. Det har varit väldigt trevligt och framförallt väldigt bra att få diskutera olika saker angående våra bokningar och utflykter för kunderna som bokat resor genom oss, TravelBase i Vietnam.

En stor plåtbåt som räckte till oss alla fem inklusive roddaren. Sol bakom dis o skyar, men den tar. Vår roddare, paddlar i 1½ timma innan vi når vårt mål. Mycket folk, den stora högtiden är över, men än är det massor av besökare hit. Det är stundtals trångt att ta sig fram. Besökarna går eller åker Cable Car till grottan högt där uppe på toppen. Det är en väldigt välbesökt pagod.

Vi tar Cable car till toppen. Tidigare år fick man gå upp, tog ca 2 timmar traskande på upptrampad stig och ojämna trappor. Det finns fortfarande de som går hela vägen upp. Från Cable car kunde man från ovan se alla försäljnings-stånds tak längs stigen. Även här uppe är det fullt av försäljningsstånd, precis som där nere vid hamnen.

Grottan är verkligen stor. Ligger väl skyddad på en bergstopp. Efter vi åkt tillbaka med Cable Car var det lunch, en av alla dessa matställen, som rymmer mängder av folk,  minst ett par hundra i vår matsal. Köttet var av okänt ursprung, troligen ekorre eller katt fick vi veta – EFTERÅT! Tja vad gör man då – inte mycket att göra.

Vägen tillbaka till Hanoi, ja, då var bara vår chaufför vaken. Senare på kvällen gick vi till ett trevligt ställe – Rainbow Restaurant, 37 Hang Hanh, Hoàn Kiếm, där vi åt en väldigt god middag.

Sista dagen vaknar vi upp och har två möten före lunch och efter lunch besöker vi Svenska Ambassaden.  Vi hade ett långt och givande samtal med Lisbeth Hellvin-Ståhlgren. Bl a om den planerade nedläggningen av Svenska Ambassaden i Hanoi. Men där skall öppnas ett Honnärskonsulat,  personal skall finnas tillgänglig. Men tyvärr, verkar det inte vara något att göra åt detta beslut om nedläggning.

Vi går till posten och skickar ett stort paket till Sverige, både nyinköpta saker och för varma kläder. Sista kvällen äter vi med vår vän och kollega och hans familj på en fantastisk restaurang vid Västra sjön. En buffé jag har aldrig sett så stor. Det var lyxigt värre.

Tidigt dagen efter är det transport till flygplatsen Noi Bai för avfärd till Bangkok.

Detta bildspel kräver JavaScript.