Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 13 juni, 2011

Del 3. Tåget till Lao Cai sen bil till Sapa

Tåget till Sapa går 21.30, vi har en 4-bäddshytt, vatten och te finns, en liten filt och kudde. Smalspårig räls, vinglande tåg. Men man sov rätt gott trots allt. Fullmåne utanför. Vid 5-tiden var vi framme i Lao Cai. Där en buss väntad på oss.

En färd upp på vägar som ringlade sig högre och högre. Till sist var vi i Sapa. Det kändes fantastiskt. Vi tog in på Bamboo hotel, vår kollega var med på färden. Vi gjorde besikting av hotellets olika rum – bra veta! Sedan gick vi ut på ”stan”. Finns bara ett ord: vackert. Hisnande vackert. Befolkningen här tillhör olika etniska folkslag. De har olika kläder beroende på vilken grupp de tillhör. Vi får sällskap av två kvinnor med sina 5-månaders baby inlindade i schalar på ryggen sov de gott.

Det är mest kvinnor vi ser, med eller utan barn. Männen är kvar i byarna. Förvånandsvärt pratar de bra engelska. Men de kan inte läsa eller skriva. De har lärt sig av passerande Back-packers som gärna stannar och bor i byarna ett tag.

Senare på eftermiddagen åkte vi en bit med bil innan vi tog en promenad mellan risfält och genom byar. Vattenbufflarna betade lugnt, de svarta buksvinen med små kultingar traskade runt i fälten. Barn som lekte överallt och människor som gärna hälsade på oss. Hundar och valpar, hönor och tuppar. Vattendrag och vattenfall, mellan risfält och andra odlingar. En underbar promenad i en fantastisk omgivning, det höga berget Fansiphan på över 3 000 m ö h har toppen inlindad i
molnen.

Bussen tar oss sedan tillbaka till hotellet och vi går ut för att äta kvällsmat. Finner en restaurang med öppen spis, där stannar vi.

Nästa dags utsikt från vår balkong är hisnande vacker. Molnen ligger under oss. Vi kan se ner i en dal 700 meter under oss. Det är vackert så det gör ont. En STOR frukostbuffe sedan buss som tar oss ner till dalen på 900 m ö h. Där vandrar vi genom byar till ett vattenfall. Man kan bada där, bara en av vågade – kallt! Sedan åt vi medhavd lunch på ett s k ”guesthouse”. Enkelt, spartanskt och gott.

Vägen tillbaka var lika slingrande som den var dit, med höga, riktigt höga stup vid vägkanten. Jag somnade för att slippa se det…..:-/

Tillbaka gick vi till Gerbera Restaurang och åt god mat, drack äpplevin, satt intill den öppna brasan och njöt.

Molnen täckte mycket på morgonen men lättade och vi kunde se den fantastiska utsikten från balkongen. Efter frukosten bar det iväg från Sapa till Lao Cai

Lao Cai ligger vid Kinesiska gränsen, Vietnam och Kina delar en bro där. Vi körde igenom Lao Cai och mot en marknad längre bort. Flertal åsnor betade intill vägen och gick lite kors och tvärs. Vi kom upp bland bergen och slingrande vägar och enorm utsikt. Upp och ner med svängar hit o dit. Hästar och vattenbufflar samt vandrande människor längs vägen. Gravar ute i risfälten och på bergstopparna. Gott om teodlingar överallt.

Marknaden var en marknad dit folk från många olika folkslag vandrade, därav alla dessa fantastiska olika kläder de bar. Alla har olika. Det är färgglatt och vackert. Marknaden var intressant. Men snart dags för oss åka tillbaka till Lao Cai.

Vi gick ut till bron mellan Kina och Vietnam. Underlig känsla, långt uppe bland bergen, floden Song Lo delar Kina och Vietnam.

Tåget från Sapa gick 19. 30, tar ca 10 timmar till Hanoi. Stor trängsel utanför stationen, många som skulle med tåget. Vi hitta vår 4 -bäddskupé och somna ganska gott.

Detta bildspel kräver JavaScript.