Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 12 juni, 2011

Från norr till söder i Vietnam 2010

I mars 2010 åkte vi till Asien igen. Började i Mongoliet:

Vi flög till Ulaanbaatar via Moskva. I Ulaanbaatar har inte vintern släppt taget än. Det var – 15 gr men vackert. Besöket var för att träffa vår kontakt samt att se oss runt i Ulaanbaatar. Vi gick runt i staden en hel del. Råkade ut för ett rånförsök, som slutade bra, de hann inte ta något. Vi satt på Bohemia Restaurant och arbetade, de har nämligen trådlös uppkoppling gratis där. Sedan har de god mat och dryck dessutom. Vi tillbringade mycket tid med våra vänner innan det var dags för oss att åka till Peking.

Kina:

I Peking hade vi andra dagen 4 olika möten, så det var snärjigt. Fortfarande kyligt så man behövde dunjackan än. Bodde nära de stora shoppingcentrum samt nära Silk Market. Så vi hann med en del shopping under dagarna i Peking. Så innan  innan vi tog flyget till Hanoi fick vi besöka posten och skicka en låda till Sverige.
Vietnam:
I Hanoi var det hög luftfuktighet, gråkallt, skönt med jackan fortfarande. Även i Hanoi hade vi några möten med vår kontakt. Vi träffade min väninna en kväll, sista kvällen vi skulle hem till henne låg jag med feber. Vi hade vid det här laget handlat en hel del, varför vi gick till posten och skickade hem en låda till. Tiden i Hanoi gick fort, men vi hann med marknaden och gamla stan, äta på de mysiga restaurangerna och sitta vid Lilla sjön, Kiem Lake och äta. Vi gjorde även en rundvandring på Than Long Opera Hotels olika rum.

Hue:
HUE
Om man flyger dit från Hanoi tar det ca 55 min, därefter tar man buss till stan och checkar in på hotell. I Hue kan man lätt promenera runt på egen hand. Givetvis kan det vara en fördel ta en guidad tur för att tillgodogöra sig mer information och få se allt sevärt, bl a den Kejserliga staden. Man kan också ta en tur på Parfymfloden.

Vi fann ettlitet matställe låg inte lång från Duy Tan Hotel hade väldigt goda ”Nem” dvs vårrullar och god mat i övrigt! Rekommenderas! Duy Tan är ett hotell av medelklass. Har mycket fin frukostbuffé. Är ett populärt bröllopshotell för Vietnameserna. Under de två nätter vi var där, var det tre bröllop.

IMG_9314 Hue

Hue Matställe

Hue Matställe

Hoi An:

Efter Hue tog vi Shuttlebus till Hoi An genom Danang. I Hoi An bodde vi mellan staden och stranden. Ville man till staden kunde man åka en buss gratis, eller låna cyklar. Till stranden var det promenadavstånd. Vid bron över floden fanns det ett litet mysigt matställe, som blev vår favorit. Dit gick vi varje dag. Låg vid en trappa och man satt precis vid floden och åt. Vi besökte givetvis Gamla staden och gjorde även här besök på hotell för att se standarden på deras rum. I Hoi An var det varmt och skönt, blåsigt vid havet. Men det var strandväder.

Nha Trang:

Från Hoi An tog vi nattåget i Danang till Nha Trang. Vi fick en 6-bädds hard sleeper. Det var trångt och det var svårt att sova. Tågets tider kändes inte som om de stämde. Tåget kom tidigare än det skulle, det anlände Nha Trang tidigare också. I Nha Trang var nu vädret bättre än i norra Vietnam. Vi hade hotell precis intill Boulevarden som låg mellan hotellet och stranden. En lång fin strand. Tyvärr fick jag inte sett så mycket av staden p gr av att jag snubbla och ledbandet gick sönder. Det blev lasarettet, röntgen och gipsning av benet. Det gick fort med besöket på lasarettet, ingen väntetid där inte. Inte var det dyrt heller 240:-. Kvällsmaten intogs på hotellet.

Mui Ne:

Dagen efter skulle vi åkt Shuttlebus till Mui Ne, men med gipsat ben var det svårt, trångt sitta med benet som skulle vila högt. Vi tog en taxi till ett överkomligt pris och åkte till Mui Ne. Här bodde vi fint på Swiss hotel, det var lätt för mig att komma till matsal mm vi bodde på första våning. Till matsalen var det en trappa, men min man har starkar armar så han bar mig. På stranden hade de olika typer av vattensport, de hade även kurser för dem som ville prova på det. Även här blåste det vid havet.

Saigon/Ho Chi Minh City:

Nästa anhalt var Saigon, vi åkte taxi även dit. Stannade och åt på vägen, ju närmare Saigon dessto mer trafik. Vi hade valt Rex hotel, nostalgiska skäl. Det är ju ett hotell som är känt sedan bl a Vietnamkrigets tid. Då höll världens journalister till på Roof Top Garden och dryftade vad som hände. Här togs jag emot och blev erbjuden en rullstol. Som jag tackade nej till men sedan tacksamt tog emot. Vi bodde flott. Det var skönt med rullstol, nu kunde jag komma ut och se lite i omgivningarna. Vi besökte givetvis Cu Chi tunnlarna, vilka min man kröp i, men jag satt i skuggan i min rullstol. Sedan var det stadstur mycket intressant. Besökte Indipendence Palace, Katedralen, Postkontoret (ritat av Gustaf Eifel). Besöket på Indipendence Palace var ett historiskt besök. Jag har sett filmer, dokumentärer och bilder från kriget under främre delen av 70-talet. Filmer på stridsvagnen som rullar in, helikoptrar som lyfter. Nu stod jag här (satt i rullstol) och kunde nästan känna de historisa vingslagen. Det var mäktigt!

Phu Quoc:

Efter Saigon flög vi till paradisön Phu Quoc. Jag fick specialtransport till flyget och hissades upp eftersom jag inte kunde gå i trappor. Servicen var otroligt bra. Möttes med rullstol på flygplatsen i Phu Quoc också. Vi skulle bo på Kim Hoa resort 2½**, ett mindre familjeägt ställe. Bungalows vid stranden, enkel frukost. Det var ett helt okey ställe. Vi bodde bra. Satt på vår veranda på kvällen såg fiskebåtarnas lampor i horisonten när solen gick ner. Vi gjorde även en del utflykter på ön. Sista dagar bodde vi på Saigon Phu Quoc Hotel, ett 4**** hotell. Där fannstennisbanor, gym, golf mm. En enorm frukostbuffé och på kvällen var det buffé på stranden. Varje dag olika tema.  Nu kunde jag ta bort mitt halvgips när jag var på stranden och med hjälp få bada i detta härliga vatten.

Men allt har en ända och det blev dags för att resa hem. Vi flög via Bangkok och Munchen, var borta dryga 4 veckor. 4 intensiva veckor där vi satt och arbetade mycket varje dag, dokumenterade allt vi behövde veta.

Detta bildspel kräver JavaScript.


Kommentera

Kategorier

