Skrivet av: Monica Grandin Högberg | 12 juni, 2011

Del 2. Bai Bang – Hanoi – Halong Bay

Vietnam

Bai Bang 

Hong Kong i all ära, nu var det Vietnam vi skulle till. Direkt efter vi landat åkte vi till Bai Bang, det omtalade pappersbruket. Idag producerar de 120 ton papper om året. Jag minns all kritik i Sverige, om hur misslyckat detta projekt var. Det glädjer mig att kunna berätta om motsatsen. Det är i dag ett i allra högsta grad fungerande pappersbruk. De distribuerar mycket papper. Jag är stolt och glad över att varit med i ett projekt som detta!

Yrkesskolan som startade under tiden jag var där, är nu i fullt bruk. Själv minns jag alla tusentals sidor jag knackade fram på skrivmaskinen inför förhandlingar om Yrkesskolan. Idag har de 1 300 elever om året. Elever som får arbete i Bai Bang, men inte bara där utan även på andra platser i Vietnam och länder.

Första dagen i Vietnam besökte vi fabriken, bl a mitt ”gamla” Office 7, huvudkontoret för Training Department. Men först drack vi te med Chief Administrator. Vi tog även en titt nere på hamnen vid floden. Vidare besökte vi Yrkesskolan där vi tillsammans med Manager of Administation gjorde en rundvandring innan vi besökte f d Svenska Campen av nostalgiska skäl, samt för att visa min dotter.

Den Hung är en stor och viktig plats för Vietnameserna: Den Hung King’s tempel ligger på Nghia Linh Mountain, Hy Lang Kommunen, PhongChau District, Phu Tho provinsen, 85 kilometer nordväst om Hanoi. Varje år, en så kallad nationell festival Hung King’s Temple Festival hålls dyrka Hung Kings, som varavgörande för grundandet av nationen.

Första kvällen skulle det bli party på hotellet. Min fd counterpart och en fd elev hade samlat ihop ett antal fd elever till mig och en lärare från England som hade anslutit sig till oss. Det sades ”några fd elever” skulle deltaga i partyt – det blev över 30 stycken. En makalös träff, full av glädje och kramar. Det var ett kärt möte med många vietnamesiska vänner. Två långbord uppdukade med mycket mat och dryck. En otroligt uppslupen kväll, med flera tal. Jag kände mig verkligen  uppskattad och full av glädje att kunna förmedlat mycket under mina år i Vietnam.

Som avslut på kvällen fick både min enelska vän, jag och även min dotter varsinn enormt vacker blomsterbukett. Jag kände mig otroligt stolt över att få visa min dotter allt detta!

Mot Hanoi

Dags för avfärd och avsked av mina vänner i Bai Bang. Resan till Hanoi tar inte fyra timmar som förr i tiden utan bara två timmar. Idag är vägen bra, påminner om motorvägarna här. Men man kör lite som man känner för, gärna tar båda filerna på en gång. Trafiken i Vietnam är ett myller. Trots jag har ett Vietnamiskt körkort (visserligen för gammalt) skulle jag aldrig våga köra bil eller annat fordon här.

Idag kör man över den två-vånings höga bron över Song Lo in till Hanoi. Grand View, vårt hotell ligger mitt i gamla kvarteren, strax intill marknadsgatan. Enkelt hotell med enkel matsal och frukost. Men helt OK. Börjar första dagen med att
lokalisera oss i stan. Går marknadsgatan upp och ner, fortsätter till Lilla sjön, Hoan Kiem Lake.  Äter på närliggande franska restaurangen, fint och gott. Utsikt över gatan nedanför från balkongen.

Halong Bay nästa

Nästa dag kör vi direkt till Halong Bay. Det regnar lite, men är varmt och skönt. Resan tar ca 4 timmar utan uppehåll. Idag går djonkerna från en större och ny hamn. Som har en ny och fin hall för alla resenärer. Åker en mindre båt ut till
vår djonk, Hanoi Opera Cruise. Startar med en lunch, 9 rätter serveras. Nästan lite lyxig matsal. Varefter vi får får hytt. Vilken hytt! Fina sängar, stort fönster, wc och duschkabin. Lyxigt värre!

Åker till en stor grotta, där vi visas runt av en guide, Ms Lan. Hon berättar om grottan och vad vissa saker betyder. Efter det åker vi tillbaka till vår djonk. Vår djonk åker ut, förbi de ”fighting cock” och kastar sedan ankare i en vik, omgärdad av höga öar av kalksten. Inte långt från båten ligger en ö, den har en fin sandstrand. På kvällen är det matlagningskurs. Vi lär oss göra färska vårrullar. Förklaring färska vårrullar är gjorda av rispapper som fylls av sallad, räkor, ris och rullas ihop. Vanligast (för oss) är annars vårrullar som också gjörs av rispapper men fylls av nudlar, kött, sallad, citronblad mm. Dessa friteras sedan och doppas i s k fisksås – mycket goda.

Till middag var det 9 rätter igen. Mycket variernade mat och väldigt god.

Morgonen är trolsk, det ligger dis över havet och bergstopparna. Öarna är höga och spetsiga, fantastiska formationer. Efter frukosten hämtas vi av en mindre båt och vi åker mellan nästan spöklika öar. Efter en timma stannar vi och det är dags paddla Kajak. Sakta paddlar vi oss fram till ett flytande fiskeläger, ca 500 innevånare t o m skola har de. En reflektion – barnen måste lära sig simma väldigt tidigt.

Vi paddlar runt i Cat Ba, genom tunnlar i bergen, in i vikar, hör apor skria. Tillbaka till vår båt och det är lunchdags, en riklig och god lunch dukas upp.

Lite senare tillbaka i vår båt Hanoi Opera Cruise blir det middag och som dagen innan en matlagningskurs. Vår kollega har nu anslutit sig till oss.

Nästa morgon sken solen lite och det kändes ljusare och behagligt. I viken låg ett flertal djonker och mindre båtar åkte likt ”kiosker” runt och sålde godis, chips, dricka, souvenirer mm.

Tillbaka mot hamnen, äter 9-rätters lunch under tiden. Bussen tar oss till Hanoi. Där vi bara stannar några timmar innan tåget till Sapa går.

Nästa anhalt blir Sapa


Kommentera

Kategorier

